Alla on kirjoitettuna osa Pmksoftin peleissä käytetyistä pelimuodoista, joista saa karkean käsityksen siitä, mitä kussakin pelimuodossa tehdään.
Perusmättö
- Jaa porukka kahteen joukkueeseen.
- Määritä hallussa pidettävä kohde
- Määritä peliaika.
- Voittaja on se joukkue, joka pitää kohdetta hallussaan peliajan päättyessä.
Speedsoft
- Pelataan hyvin pienellä kentällä
- 1-2 min peliaikaa
- kaksi joukkuetta
- tavoitteena viedä kentän keskellä oleva lippu vastustajan aloituspaikkaan tai eliminoida kaikki vastustajat.
Valloitus
- Kaksi joukkuetta.
- Määritä peliaika.
- Toinen puolustaa jotakin kohdetta (valtuustosali, sossunpääty tms.)
- Puolustajilla ei respaa, eliminoituneet siirtyvät odottamaan hyökkääjän respaan puolten vaihtoa.
- Kun hyökkäävä joukkue saa kohteen haltuun ja huutaa: ”Kohde vallattu”, muuttuvat kaikki entiset puolustajat uusiksi hyökkääjiksi ja he lähtevät vuorostaan valloittamaan kohdetta.
- Toinen joukkue hyökkää vallattavaan kohteeseen.
- Kun kohde on vallattu, huutaa hyökkääjät: ”Kohde vallattu” ja he asettuvat puolustusasemiin torjumaan vastapuolen hyökkäystä.
- Hyökkääjillä on aina loputon respaus.
Polttopallo
- Valitaan 1-3 polttajaa.
- Määritä peliaika.
- Muut piiloutuvat pelikentälle.
- Polttajat lähtevät etsimään ja eliminoimaan piilossa olevia pelaajia.
- Jos piilossa oleva saa osuman, hän siirtyy polttajien respaan ja muuttuu polttajaksi
- Polttajilla on loputon respaus.
- Peli loppuu kun peliaika umpeutuu tai kaikki piiloutujat on eliminoitu.
Lipunryöstö
- Kaksi joukkuetta.
- määritä peliaika
- Kaksi lippua eri kerroksissa.
- Pelaajien respauspaikat ovat eri kerroksissa, kuin minne heidän pitää viedä ryöstetyt liput.
- Tehtävänä on saada molemmat liput oman joukkueen päätyyn ennalta määriteltyyn paikkaan.
- Peli päättyy kun peliaika umpeutuu tai molemmat liput on toisen joukkueen päädyn kohteessa.
- Lippua ei saa heittää, vaan se pitää siirtää kantamalla
- Jos lippua kantava pelaaja saa osuman, lippu pitää tiputtaa heti siihen paikkaan, missä osuma tuli.
Rush
- Valitaan 2-4 valloitettavaa kohdetta.
- Kohteiden on oltava ns. peräkkäin, koska hyökkääjät valtaavat niitä järjestyksessä.
- Pelinvetäjä määrittelee kohteiden valtausjärjestyksen.
- Määritellään peliaika.
- Jaetaan pelaajat kahteen joukkueeseen siten, että hyökkääjia on 2/3 ja puolustajia on 1/3 pelaajista.
- Puolustajat siirtyvät ensimmäiseen puolustuskohteeseen ja pyrkivät estämään hyökkääjiä valtaamasta sitä.
- Jos puolustaja saa osuman, hän siirtyy puolustamaan seuraavaa kohdetta.
- Viimeisessä kohteessa puolustajat pelinjohtajan ohjeistuksen mukaan joko tippuvat eliminoituessaan kokonaan pois pelistä, tai siirtyvät polttopallomaisesti hyökkääjien puolelle.
- Hyökkääjät koittavat vallata kohde kerrallaan puolustajien asemat.
- Kun kaikki puolustajat on eliminoitu kohteesta, kaikki hyökkäävät pelaajat kokoontuvat sinne ja huutavat ”Kohde vallattu” Tämän jälkeen he lähtevät valtaamaan uutta kohdetta.
- Hyökkääjillä on loputon respaus.
- Vallatusta kohteesta tulee aina uusi respausalue hyökkääjille.
Luonnonvalinta
- Sopii parhaiten pienille pelaajamäärille
- Kaikki kaikkia vastaan pelimuoto
- Määrittele hallussa pidettävä kohde.
- Alussa jokainen pelaaja valitsee itselleen jonkin eläimen nimen.
- Pelinvetäjä antaa kaikille 1 minuutin aikaa juosta asemiin, jonka jälkeen huudetaan ”Peli käy!”
- Pelin alettua pelaajat alkavat eliminoimaan muita ”eläimiä” ja pyrkivät lisäämään ne omaan laumaansa.
- Kun pelaaja saa osuman, hän jää paikalleen laskemaan 30 sekuntia.
- Jos kukaan ei hae häntä omaan laumaansa, pelaaja pääsee takaisin peliin siinä laumassa, missä oli saadessaan osuman.
- Eliminoituneen pelaajan voi hakea omaan laumaansa koskettamalla tätä ja sanomalla ääneen oman eläimensä. Tällöin eliminoitunut pelaaja pääsee heti takaisin peliin.
- Oman lauman tippuneita pelaajia ei voi respata kosketuksella, vaan heidän pitää laskea 30 sekuntia.
- Peli päättyy, kun peliaika umpeutuu tai kaikki pelaajat ovat samassa laumassa.
- Peliajan umpeutuessa se lauma voittaa, jonka pelaaja on lähimpänä hallussa pidettävää kohdetta.
Evoluutio
- Kaksi joukkuetta
- Määritä peliaika
- Peli aloitetaan siten, että jokaisella pelaajalla on käytössään vain boffausase.
- Pelaajien pitää laskea montako vastustajaa he ovat eliminoineet ja sen mukaan heille avautuu uusia aseita käyttöön.
- 5 eliminointia => pistoolit
- 7 eliminointia => haulikot
- 10 eliminointia => konepistoolit ja rynnäkkökiväärit
- 15 eliminointia => paluu pelkkään boffausaseeseen
- 16 eliminointia => voitit pelin.
- Halutessaan saa käyttää aina myös alemman portaan aseita.
- Lippaisiin saa ladata vain pienen, pelinjohdon määrittämän kuulamäärän kerrallaan.
Pako
- Määritä peliaika
- Pieni osa pelaajista valitaan pakenijoiksi ja heidän tehtävänsä on päästä jollekin maalialueelle.
- Maalialueita annetaan 2-3 pelaajamäärästä riippuen.
- Pakenijoilla on käytössä vain pistoolit ja he lähtevät jostakin pelinjohdon määrittämästä aloituspaikasta.
- Kaikki muut pelaajat ovat jahtaajia ja saavat tietää ainoastaan maalialueet ja heillä on vapaasti valittu aseistus.
Saunailta
- Kaksi joukkuetta
- Määritä peliaika
- Määritetään kohde, esim. yksittäinen huone tms.
- Kohteeseen viedään sekuntikello, jolla otetaan aikaa, kuinka pitkään kaikki pelaajat ovat olleet huoneessa.
- Tavoitteena on saada kaikki oman joukkueen jäsenet samaan huoneeseen 30-60 sekunnin ajaksi, jolloin peli on voitettu.
Vuorottelu
- Kaksi joukkuetta
- Määritä peliaika
- Loputon respaus
- Osuman saanut pelaaja vaihtaa puolta ja käy respaamassa.
- Pelin voittaa se joukkue, joka pitää pelinjohtajan määrittelemää kohdetta hallussa peliajan loputtua tai jos vastustajan respa vallataan.
- Respa vallataan menemällä sen sisään ja huutamalla ”Respa vallattu!”.